
 |
DLA NAUCZYCIELI, RODZICÓW I OPIEKUNÓW
DZIECI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO
POMOCE DYDAKTYCZNE STOSOWANE W PRACY Z DZIEĆMI GŁĘBOKO, ZNACZNIE I UMIARKOWANIE UPOŚLEDZONYMI UMYSŁOWO
WSTĘP
Od 1997r. w wyniku rozporządzenia MEN dzieci głęboko upośledzone umysłowo w całym kraju zostały objęte indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Nauczyciele w naszej szkole w Warcie również rozpoczęli pracę z tymi dziećmi.
Początki były trudne. Do tej pory studia z zakresu oligofrenopedagogiki przygotowywały nauczycieli do pracy z dziećmi lekko, umiarkowanie i znacznie upośledzonymi umysłowo. Nauczyciele zaczęli się dokształcać na różnego rodzaju kursach, czytali literaturę, której wtedy nie było zbyt wiele.
W ten sposób chcieli, jak najlepiej wywiązać się z obowiązków nauczyciela rewalidanta. Stopniowo mieli już coraz większą wiedzę na temat pracy z dziećmi głęboko upośledzonymi umysłowo. Brak było jednak pomocy dydaktycznych.
Szkoła, rodzice i opiekunowie mieli na to niewielkie środki finansowe. Od 01.09.1998r. zostałam v-ce dyrektorem do spraw rewalidacji dzieci głęboko upośledzonych umysłowo. Szybko zorientowałam się, jaki problem stwarza nauczycielom brak pomocy dydaktycznych. Postawiłam sobie za cel stworzenie takiej bazy. Sama jednak byłabym mało skuteczna. Postanowiłam zaangażować do realizacji swojego pomysłu nauczycieli rewalidantów. Nie było to trudne. Wszyscy z zapałem przystąpiliśmy do pracy.
Na spotkaniach z nauczycielami dyskutowaliśmy nad sposobami realizacji tworzenia bazy pomocy dydaktycznych, z której mogliby korzystać wszyscy nauczyciele.
Ustaliliśmy, że sami zrobimy pomoce. Następnie doszliśmy do wniosku, że pogrupujemy je w zależności od celu ich wykorzystania.
I tak sukcesywnie powstawały pomoce do stymulacji polisensorycznej, a ściślej do stymulacji:
- wzrokowej,
- dotykowej,
- smakowej,
- zapachowej,
- somatycznej.
Inną jeszcze grupę stanowiły pomoce do:
- koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- komunikacji,
- terapii indywidualnej.
Nie mieliśmy funduszy na materiały, musieliśmy więc albo je zdobyć, albo wykonać sami tanim kosztem. Okazało się, że w większości wykonaliśmy je tanim kosztem.
O materiały, które nie były nam dostępne zwracaliśmy się do sponsorów i tak pozyskaliśmy: kawałki kocy, granulat styropianu, deski, sklejkę. Zaprzyjaźnione krawcowe uszyły nam nieodpłatnie pokrowce do wykonania niektórych pomocy. Kilka pomocy zostało wykonanych przez uczniów naszej szkoły na lekcjach techniki.
Pomysły na nasze pomoce powstawały zespołowo bądź indywidualnie. Niektóre były typowo autorskie, inne były modyfikacją podpatrzonych pomysłów.
Po latach powstała baza składająca się z kilkudziesięciu egzemplarzy.
W którymś momencie powstał pomysł podzielenia się naszymi pomysłami z nauczycielami SOSW w Sieradzu.
Na zorganizowanej w Warcie radzie szkoleniowej, nauczyciele obu ośrodków wymienili się doświadczeniami.
Tak zaczęła powstawać baza pomocy do przedmiotów:
- funkcjonowanie w środowisku,
- muzyka,
- rewalidacja indywidualna,
- wychowanie fizyczne.
W marcu 2000r. powstał pomysł opisania pomocy. I tak został opracowany Informator "Pomoce dydaktyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi głęboko, znacznie i umiarkowanie upośledzonymi umysłowo".
Chcemy, aby nasz Informator posłużył rodzicom, opiekunom oraz nauczycielom, szczególnie tym, którzy rozpoczynają pracę.
Rodzice i opiekunowie bardzo często chcą wspomagać stymulację rozwoju swoich dzieci. Nie zawsze jednak wiedzą, jak to zrobić. Udostępniając im to opracowanie w naturalny sposób uzyskamy korelację oddziaływań na dziecko tak, jak w przysłowiu:
" Kropla drąży kamień nie siłą lecz częstym padaniem".
Na koniec pragnę wspomnieć, że pomysły na nowe pomoce wciąż powstają.
V-CE DYREKTOR
ZSS w Warcie
mgr Ewa Kopytek
SPIS TREŚCI
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
POMOCE STOSOWANE W PRACY Z DZIEĆMI GŁĘBOKO UPOŚLEDZONYMI
UMYSŁOWO
1. STYMULACJA POLISENSORYCZNA
STYMULACJA DOTYKOWA,
STYMULACJA SŁUCHOWA,
STYMULACJA WZROKOWA,
STYMULACJA SMAKOWA,
STYMULACJA ZAPACHOWA,
STYMULACJA SOMATYCZNA.
2. KOORDYNACJA WZROKOWO - RUCHOWA.
3. KOMUNIKACJA.
ROZDZIAŁ II
POMOCE STOSOWANE W PRACY Z DZIEĆMI UMIARKOWANIE I ZNACZNIE UPOŚLEDZONYMI UMYSŁOWO
1. FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU.
2. PLASTYKA.
3. MUZYKA.
4. WYCHOWANIE FIZYCZNE.
5. REWALIDACJA INDYWIDUALNA.
A OTO KILKA PRZYKŁADÓW
WAŁEK - JEŻYK
- służy, jako przyrząd do masażu ciała oraz jako zabawka do manipulacji.
MATERIAŁY:
- twarda szpula po niciach, bądź po papierze,
- kawałek wycieraczki ze średnio twardymi "kolcami",
- taśma krawiecka.
WYKONANIE:
- na szpuli umocować wycieraczkę za pomocą tasiemki.
opracowali
mgr Ewa i Edward Kopytek
PRODUKTY ŻYWNOŚCIOWE O RÓŻNYCH SMAKACH
- służą do pobudzania zmysłu smaku.
MATERIAŁY:
- słoiczki, plastikowe łyżeczki;
- SMAK SŁODKI: cukier, miód, rodzynki, kolorowa posypka do ciast, kolorowe drażetki;
- SMAK SŁONY: sól, słone krakersy;
- SMAK KWAŚNY: cytrynka;
- SMAK GORZKI: herbata, kawa, gorczyca.
WYKONANIE:
- w przygotowanych słoiczkach umieścić produkty żywnościowe o różnych smakach.
opracowała
mgr Justyna Kołakowska
POMOCE DO STYMULACJI SOMATYCZNEJ (CIELESNEJ)
Stymulacja somatyczna (cielesna) - pobudzanie obejmujące całe ciało.
Celem tej stymulacji jest zróżnicowanie schematu i percepcji ciała.
Za pomocą ciała dziecko gromadzi doświadczenie we wszystkich sferach związanych
z rozwojem. Poprzez ciało wyraża siebie i dzięki niemu istnieje.
Dobierając materiały, należy zwrócić uwagę na wrażliwość skóry dziecka.
MATERIAŁY:
- Kawałki materiałów wielkości ręcznika do rąk:
- szorstki materiał np.: frotte,
- miękki materiał np.: welur, aksamit,
- bawełna np.: pieluszka,
- futerka,
- oliwka do masażu.
WYKONANIE:
- bez szczególnego przygotowania
opracowała
mgr Beata Sekieta
ZESTAW DO STYMULACJI ODDECHOWEJ
- pomoc służy do ćwiczeń oddechowych i logopedycznych.
MATERIAŁY:
- paski kolorowego materiału,
- papier wycinankowy, nożyczki, klej
- tektura, drut
- kawałek kolorowej bardzo grubej folii,
- kolorowe waciki, piórka,
- słomki plastikowego napojów, szampon, plastikowy pojemnik.
WYKONANIE:
- Z grubej folii wycinamy kwadrat, nacinamy na brzegach i składamy do środka tak, aby powstał wiatraczek. Umocowujemy go następnie na drucie.
- Paski kolorowego materiału przyklejamy do paska tekturowego.
- Słomki służą do rozdmuchiwania kulek z kolorowych wacików i kawałków kolorowego papieru oraz do robienia "bąbelków" w kubeczku z wodą i niewielką ilością szamponu.
opracowała
mgr Edyta Leszczyńska
KSYLOFON
- pomoc wykorzystujemy na lekcjach muzyki oraz rewalidacji indywidualnej
(koordynacja wzrokowo - ruchowa, usprawnianie analizatora słuchowego).
MATERIAŁY:
- ozdobny sznurek o długości 1 m.,
- okrągły drążek o średnicy ok. 2 cm. i długości 172 cm.,
- drewniana kulka z otworem (średnica ok. 2 cm.),
- drążek o średnicy 0,5 cm. i długości 25cm.,
- klej Wikol
WYKONANIE:
- Z drążka o długości 172 cm. odmierzamy 8 kawałków, z których najkrótszy ma długość 18 cm., a najdłuższy 25 cm. Różnica pomiędzy poszczególnymi kawałkami drążków wynosi 1 cm.
- Sznurek układamy przed sobą w kształcie odwróconej litery U i na obu końcach związujemy węzły.
- Najdłuższy szczebelek przekładamy przez oba końce sznurka, następnie bierzemy krótszy o 1 cm. szczebelek i wkładamy oba końce w skręt sznurka równolegle do poprzedniego. W identyczny sposób postępujemy ze wszystkimi szczebelkami.
- Montujemy pałeczkę z drążka o długości 25 cm. i drewnianej kulki sklejając je razem.
opracowała
mgr Irena Mielczarek
Powrót do publikacji
| |